Digitala bilder - den stora leksakslådan

Poddar och annat ljud

Efter lång vila i solsken från det digitala och skolbibliotekariska arbetsfältet hugger jag tag med ny energi. Hoppas du hänger på ... Även om nu julen börjar nalkas och det är fullt på jobbet så kan det  ju alltid smaka lite på nya idéer och sedan blanda och omsätta med ny energi till vårterminen.


Tillbaka igen!

Visst har ni väl lyssnat till Lotta och Klara på podden Flödet"Flödet är Sveriges första och enda podd om skolbibliotek. Vi är din bästa skolbibliotekskollega. I Flödet delar vi med oss av vad vi kan och djupdyker i frågor om skolbibliotek för att lära oss mer."

Det stämmer! Här diskuteras och stöts de frågor som berör oss skolbibliotekarier. Mycket lyssningsvärt!

Som ni sett så har de använt sig av plattformen SoundCloud.

Självklart kan även du göra din egen podd - På SoundCloud kan du prata gratis i tre timmar.

Du kan också göra små korta ljudsnuttar och koppla till din blogg eller webbsida.

Jag har testat en del verktyg för ljudinspelning som jag kan använda för kortare uppspelning på blogg eller webbsida. En del presterar förfärliga ljud - jag låter som en som stoppat huvudet i en soptunna.

Men Online Voice Recorder fick det att låta ganska normalt.

TwistedWave Online blev också en favorit. Lätt att spela in på och ladda ner till datorn. Skönt att slippa att registrera sig. Bra också att man kan klippa och klistra i ljudet.

Blev också väldigt förtjust i Mic Note med alla dess finesser ... men förstår att appen smyger sig in i mitt Google Drivekonto om jag vill spara filerna säkert och inte bara i appen. Det känns inte bra. Visserligen kan man använda ett annat slask-Googlekonto .... men nej.

En favorit som jag tidigare använt mig mycket av är Vocaroo - men ljudet nu när jag testade igen var inget vidare. Då jag tidigare jobbade med den kombinerade jag QR kod och uppläst text. Självklart kan man göra var och en för sig; dvs spela in ljud och lägga upp t ex på Google Drive och sedan koppla en QR kod som du gör i t ex QR Code Generator 

Att spela in din röst kan du ju också göra direkt i din dator med hjälp av t ex Windows Röstinspelaren, du kan också göra ett bildspel och samtidigt spela in din röst där ...

Headliner testade jag för att göra en liten videoblänkare. Funkade väldigt bra. Men blev full i skratt när textremsan kom. Det blev väldiga tokigheter; bajs, midsommar trots att jag var långt i från att prata om det i inspelningen.Så varningens ord: avbocka automatisk transkribering på svenska.

som du ser så är möjligheterna många!

Jag har haft en härlig lekdag i dag med alla dessa verktyg.

__________________________________

Begrepp

Vad är egentligen en podd? Wikipedia ger förklaring.

Kommentarer